Tujuan :
- menyampaikan meklumat dengan cara yang berkesan
- membina pengetahuan & kefahaman pelajar - pelajar dapat mengikut arahan guru.
Jenis :
- Penaakulan (Kenapa??) ~ menggunakan proses logik untuk guru menjawab soalan atau
menstruktur semula ayat dan idea.
- Interpretatif ( Apa itu ??) ~ Menghuraikan maksud sesuatu sama ada istilah,penyataan,
idea, konsep, prinsip & teori
-Diskriptif ( Ini caranya... ) ~ huraikan proses, struktur, prosedur dan arahan yang jelas
dalam menjalankan sesuatu perkara.
Komponen :
- ayat pembukaan
- isi kandungan
-penghubung
-ayat penutup
-soalan yang menksir kefahaman
Ada 4 konsep dalam kemahiran menerang.. iaitu...
- Gunakan kejelasan ~ tumpu pada aspek spesifik, gunakan contoh / ilustrasi & media yang relevan & menarik perhatian pelajar utk mendengar penjelasan guru, elakkan kekaburan ketika melakukan proses penerangan dan gunakan bahasa yang mudah untuk di fahami pelajar.
- Gunakan penegasan ~ guna intonasi yang berbeza dan gunakan gerak isyarat badan agar pelajar tidak bosan bila gurunya mengajar dalam keadaan statik sahaja
- Ada urutan dan kesinambungan
- Dapatkan maklum balas pelajar dengan melibatkan pelajar dan wujudkan peluang utk pelajar sama-sama tunjuk kefahaman mereka terhadap subjek yang sedang di terangkan oleh guru.
[e,ehh..dah mcm bunyi kak yuyun je.. hihi.. ]
0 comments:
Post a Comment