Wednesday 28 September 2011

Masuk entri baru.. =D

ni dah masuk minggu ke 3.. mmg sibuk sangat dahh...
blog ni pon dah lama sangat x updated..
ok.. sekarang ni nak cakap sal model.. model?? apa 2 model... yeahh seperti yang kita tahu model ni banyak sangat dalam subjek pendidikan.. dari sem 1 sampai sem 5 ni..banyak sangat model.. hehe..tapi 1 pon saya x ingat pe dia... model-model ni yang saya tahu ia terbina daripada teori2 yang di kaji oleh ahli sosiologi pendidikan.. ada 5 teori yang popular antaranya ialah teori behavioris, kognitivis, humanis, sosialis dan konstruktivis.

kemudian kita nak bercakap pula tentang model yang berpusatkan Guru-pelajar.. banyak perbezaan yang kita akan dapat hasil dari 2 jenis model ni.. yang pertamanya model berpusatkan guru yang juga dikenali sebagai pembelajaran secara tradisioanl di mana tahap pelajar membuat pilihan adalah rendah dan pelajar akan sentiasa pasif di dalam kelas. Guru hanya sebagai pemberi maklumat dan pelajar menerimanya bulat2.. namun kaedah ini dikatakan lebih teratur, terancang dan berstruktur. bagi pendapat saya pula jika pembelajaran begini di dalam kelas dan saya sebagai pelajar memang saya akan rasa mengantuk sangat di dalam kelas. walaubagaimana pon saya lebih lebih suka kalo cikgu saya gunakan pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar di mana kaedah ini akan membuatkan pelajar menjadi lebih aktif dan penekanan yang sama rata antara penguasaan isi kandungan dan proses pembelajaran adalah sama. Guru hanya sebagai pemudah cara @ fasilitator. kekurangan kaedah ini mungkin akan menyebabkan kelas agak bising tetapi jika guru tersebut pandai mengawalnya ia akan menjadikan suasana di dalam kelas tidak bosan dan pelajar akan seronokmengalami proses pembelajaran... =D

0 comments:

Post a Comment

X suka dengar?? tekan je button stop ~~ sampai hati.. haha